Naczepy niskopodwoziowe do przewozu maszyn
Data wpisu: 17 listopad 2022r. • Autor wpisu: administrator
Transport niskopodwoziowy należy obecnie do kategorii najczęściej wybieranych przewozów drogowych. Wymaga od przewoźników zastosowania specjalistycznych pojazdów i sprzętów zapewniających bezpieczeństwo ładunków oraz pozostałych użytkowników ruchu drogowego. Jakie daje możliwości i do czego służy? A także, jakie rodzaje naczep niskopodłogowych są dostępne na rynku? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w poniższym artykule.
Naczepa niskopodwoziowa – czym jest?
Maszyny rolne i budowlane, z uwagi na swoją specyficzną budowę i duże gabaryty wymagają zastosowania odpowiednich metod transportu. W przypadku dużych maszyn i urządzeń tradycyjne metody transportowe mogą się okazać niewystarczające. W takich sytuacjach odpowiednie okazują się przyczepy niskopodwoziowe, zwane również przyczepami niskopodłogowymi.
Ich specyficzna budowa, z zastosowaniem otwartej przestrzeni ładunkowej sprawia, że możliwe jest przewożenie nawet szerokich maszyn, a dzięki umieszczeniu platformy nisko nad podłożem, możliwe jest przewożenie ładunków również o wysokiej masie całkowitej.
Naczepy niskopodłogowe ciągnięte są przez ciągniki siodłowe. Siodło ciągnika zlokalizowane jest tuż nad jego tylną osią i napędzane jest jego osiami. Takie rozwiązane pozwala na przeniesienie części ciężaru z naczepy, zwiększając tym samym przyczepność zespołu pojazdów do podłoża. Z kolei zastosowanie połączenia skrętnego umożliwia zachowanie optymalnego promienia skrętu.
Tym co szczególnie wyróżnia naczepy niskopodwoziowe jest rozłożenie ciężaru ładunku na większą liczbę osi, co nie tylko ułatwia manewrowanie pojazdem, ale dodatkowo pozwala na zachowanie maksymalnej stabilności podczas skrętów.
Najważniejsze cechy naczep niskopodłogowych
Profesjonalne naczepy niskopodłogowe wyróżniają się następującymi cechami:
- średnica kół naczepy jest niższa od średnicy kół ciągnika siodłowego, do którego jest przymocowana,
- podkład ładunkowy jest dostosowany do przenoszenia obciążeń punktowych,
- część obszaru ładunkowego zlokalizowana jest poniżej górnej części naczepy i/lub kół ciągnika siodłowego.
Warto przy tym pamiętać, że naczepy niskopodwoziowe są zróżnicowane pod względem budowy, w zależności od ich przeznaczenia. W specjalistycznym transporcie stosuje się różnorodne typy naczep niskopodłogowych, które różnią się w szczególności zakresem maksymalnej ładowności
Rodzaje naczep niskopodłogowych
Obecnie wyróżnić można aż cztery typy naczep niskopodłogowych, wśród których wymienić należy:
- Naczepy Semi – obecnie najpopularniejsza grupa naczep niskopodłogowych. Charakteryzują się tzw. balkonem, a także umieszczonym niżej podkładem ładunkowym (najczęściej rozsuwanym), który usytuowany jest na wysokości od 700 do 1050 mm nad podłożem. W zależności od typu naczepy, podkład może być wyposażony w poszerzenia, które umożliwiają zwiększenie powierzchni ładunkowej nawet do 3,5 m. Naczepy Semi zwykle wyposażone są w trzy do dziesięciu osi i mogą być z powodzeniem wykorzystywane do przewożenia różnego rodzaju ładunków.
- Naczepy Tifbett – w tego typu naczepach zastosowano zagłębiony podkład ładunkowy, który znajduje się na wysokości 500 mm nad podłożem. Sam wózek jezdny jest przesunięty maksymalnie do tyłu, co wiąże się z koniecznością zastosowania skrętnych, sterowanych hydraulicznie osi.
- Platformy – inaczej naczepy z całkowicie płaskim podkładem ładunkowym. Sprawdzają się podczas przewozu bardzo długich ładunków oraz tych o wysokiej masie. Można z powodzeniem określić je jako najbardziej uniwersalne naczepy niskopodłogowe. Platformy zwykle są wyposażone w trzy do pięciu osi.
- Naczepy modułowe – tego typu naczep składają się z kilkunastu do nawet kilkudziesięciu elementów. To sprawia, że mogą być z powodzeniem stosowane podczas ładunku różnorodnych maszyn, urządzeń i pojazdów, w tym tych największych i najcięższych. Każdy moduł wyposażony jest cztery do dwunastu osi, a każda oś jest skrętna i sterowana hydraulicznie. Co szczególnie ważne, moduły mogą być łączone w różnorodnych konfiguracjach, co zapewnia ich uniwersalność.